2011/01/06

2011


Så var det 2011. Shit.
Jag har varit hemskt dålig på att uppdatera bloggen. Jag ska inte ge något löfte, men jag ska ha en målsättning om att uppdatera bloggen varje vecka. Det blir så mycket lättare då, än att försöka berätta och analysera ett par månaders händelser. Så jag börjar på nytt blad, efter en mikroskopisk återblick av de senaste månaderna.

Skolan

Första terminen är över. Fyra månader har passerat - swoosh sa det. Det började ganska stilla, men efter fjärde, femte veckan så slutade dagar att existera, helg betydde inget mer än något längre sovmorgon, det var bara plugg som gällde. De sista två veckorna, när alla finals skulle in, fick man vara glad om man sov mer än 3 timmar per natt. Men allt blev inlämnat i tid, presentationerna hölls och vips så hade vi jullov. Min kanske största prestation rent tidsmässigt, var att jag lyckades skapa mockup och koda mina web 1/photoshop - final hemsidor på mindre än 24 timmar (jag trodde att vi hade en dag till på oss, och ja, jag satt fortfarande och kodade en halvtimme innan redovisningen).

Det bästa med första terminen var:
* att vi som klass snabbt lärde känna varandra, vilket lett till att man känner sig trygg inför gruppen och att vi har roligt ihop- både i skolan och utanför.

* Lärare som går utanför sitt ämnesområde och som delar med sig av egna upplevelser och erfarenheter av branschen. Sånt man inte kan lära sig genom en tutorial eller en adobe-bok.

*Att jag lyckats komma över min rädsla för att inte prata perfekt engelska.

*Alla nya saker jag lärt mig.

Det sämsta med första terminen var:

* Skolans lokaler. Vi har ett klassrum utan fönster, lågt i tak, kontorsmiljö vilket inte hjälper kreativiteten överhuvudtaget, skabbig heltäckningsmatta, beigea och bruna väggar. Det är faktiskt hemskt dåligt att en utbildning inom design inte har lokaler som mer påminner om hur moderna designstudios faktiskt ser ut, där kreativiteten får sig en rejäl boost. Och speciellt när man betalar en rejäl summa pengar för utbildningen.

*Icke engagerande lärare.


Trivs riktigt bra i Vancouver. Det känns liksom som hemma. Nej, jag har ingen brådska härifrån. Har till och med vant mig med regnet, reagerar knappt. Man bara tar paraplyet liksom. Har dock ännu inte vant mig vid den fantastiska utsikten, de galet orginella husen och att människor går runt i träningskläder som vanliga kläder. Det sämsta är att vara ifrån nära och kära och att man inte alltid vet vad den kanadensiska motsvarigheten är, tex i matväg eller affärväg. Annars är det underbart faktiskt.

Vad har vi gjort då under denna tid, förutom att plugga?
Ja, vi har varit i Squamish (en liten håla ca en timme norr om Vancouver) en hel del. Vår klasskamrat Jason (som är en australienare med irländska föräldrar och som bor i England normalt) och hans sambo Sally bor däruppe. Vi firade thanksgiving där (bilden ovan är från då), och så var vi där i lite mer än en vecka nu under jullovet och firade jul tillsammans. Vi har också åkt snowboard (det är förresten en målsättning, att bli en bra snowboardåkare) och vi umgås ganska så mycket. Första gången åkte vi på Mount Seymour, som ligger i norra Vancouver, och två gånger under jullovet åkte vi i Whistler, som tydligen ska vara nordamerikas bästa skidanläggning. Det är enormt stort, och här hölls stora delar av OS.

Vi har varit på bio två gånger, såg Harry Potter tillsammans med Alessandro (italienare) från klassen, och Tron med Jason och Sally.

Jag har tyvärr bara varit ute två gånger, det måste helt klart bli fler det här året. Sista gången var för att fira att första terminen var över. Vi var ett par ur klassen som åt och drack gott, och jag skrattade så jag grät i taxin hem. Och Jason skratta hela vägen hem för att jag skrattade så roligt.

Förutom att åka till downtown och shoppa lite, så är det nog det vi hunnit med. Som sagt dagarna har runnit iväg pga allt pluggande.

Så, 2011, och en ny termin har startat. Jag ser fram emot att lära mig mer, även om jag bävar lite för the workload som jag vet kommer komma.


3 comments:

Anonymous said...

Du har verkligen haft en händelserik tid sen du åkte till Vancouver. =) 2011 kan ju inte bli mindre händelserik! =)
Ha det fint nu Hanna och tiden går fort och snart är det april......
Kraaaaaaaaaaaaaaaam från moster

Anonymous said...

Det blir kul med lite tätare rapporter! Ha det bra Dad

heyemelie said...

Det här med att uppdatera varje vecka verkar ha gått sådär ;)